AllSolutions faseert TLS 1.0 en 1.1 uit per 1 april 2019

De afgelopen jaren zijn veiligheid en privacy van steeds groter belang voor de bedrijfsvoering van uw organisatie. U wilt niet alleen dat de juiste gegevens overal en altijd beschikbaar zijn. U wilt dat uw gegevens ook beschermd zijn tegen inbraak, beschadiging en verlies. Daarom maakt AllSolutions gebruik van een pakket aan beveiligingsmaatregelen waarmee de continuïteit van uw processen en de veiligheid van uw data gewaarborgd blijft.

Einde ondersteuning TLS 1.0 en TLS 1.1 per 1 april 2019

Per 1 april 2019 biedt AllSolutions geen ondersteuning meer voor TLS 1.0 en TLS 1.1. Het gebruik deze TLS versies wordt niet meer als voldoende veilig beschouwd. Daarom zullen we vanaf april 2019 op onze servers uitsluitend nog gebruik maken van TLS 1.2.

Hiermee sluiten we aan bij de overheid, banken, webwinkels en payment providers die inmiddels vanuit veiligheidsoogpunt ook alleen nog maar gebruik maken van versie 1.2.

Wat is TLS?

Transport Layer Security (TLS) is een encryptie-protocol dat de communicatie tussen computers (bijvoorbeeld op het internet) beveiligt. Het doel van TLS is om twee partijen, bijvoorbeeld een webserver en een webbrowser, in staat te stellen om via het internet veilig gegevens uit te wisselen.

De meeste websites en zeker de sites waarop u moet inloggen, zoals de site van uw bank en uw AllSolutions omgevingen, maken gebruik van TLS. U kunt dit herkennen als u naar een met TLS beveiligde website surft (beginnend met https://...) en links in de adresbalk van uw browser een slotje ziet.

  • Door op het slotje te klikken kunt u de identiteit van de server zien. U weet dan zeker dat u inlogt bij uw bank of in uw AllSolutions omgeving.
  • TLS zorgt ervoor dat de communicatie tussen uw PC of tablet en de AllSolutions server wordt versleuteld. Op deze manier kunnen onbevoegden niets met de data die u met de server uitwisselt.

Wat betekent het uitfaseren van TLS 1.0 en 1.1 voor u?

In de meeste gevallen ondervindt u geen gevolgen. Wanneer u gebruik maakt van een moderne computer of tablet met de laatste versies van de verschillende besturingssystemen en browsers, dan bent u ongemerkt al overgestapt naar TLS 1.2 en maakt u veilig gebruik van Internet. U merkt dan niets van het stoppen van de ondersteuning van TLS 1.0 en 1.1.

Werkt u in uw organisatie echter nog met oudere internetbrowsers, bijvoorbeeld op oudere mobiele apparaten of tablets (denk bijvoorbeeld aan de digitale monteur)? Dan kunt u hiermee vanaf 1 april 2019 niet meer in AllSolutions inloggen.

Daarnaast, draaien in uw omgeving mogelijk maatwerk-koppelingen met andere systemen op basis van webservices die langere tijd geleden zijn gemaakt? Dan kan het zijn dat deze koppelingen nog gebruik maken van de oudere TLS versies en na 1 april 2019 niet meer werken. De komende tijd zullen we inventariseren welke maatwerk-koppelingen dit zijn. Mocht dit uw omgeving betreffen, dan nemen we uiterlijk eind november contact met u op om de verdere opvolging samen met u te bespreken en af te stemmen.

Uiteraard zorgen we ervoor dat vanaf versie 12.0.09 alle standaard-koppelingen en de REST API-koppeling TLS 1.2 proof zijn (voor zover dit nog niet het geval was).

Wat verwachten we van u?

Controleer uw devices

Controleer of uw apparaten en tablets gebruik maken van browsers/besturingssystemen met TLS 1.2. Gebruikt u nog een van de oudere browsers en/of besturingssystemen, dan is het nodig om voor 1 april 2019 over te stappen naar een nieuwere versie ervan. 

Voor het testen van uw browser kunt u eventueel gebruik maken van de volgende sites: https://www.howsmyssl.com of https://www.ssllabs.com.

Hieronder een overzicht van browsers en besturingssystemen die TLS 1.2 ondersteunen:

Internetbrowsers:

  • Apple Safari: vanaf versie 7
  • Google Chrome: vanaf versie 30
  • Mozilla Firefox: vanaf versie 27
  • Microsoft Internet Explorer: vanaf versie 11
  • Microsoft Edge

Mobiele browsers (smartphones/tablets):

  • Apple Safari: vanaf iOS versie 7
  • Google Chrome: vanaf Android versie 6.0
  • Microsoft Internet Explorer: vanaf Windows Phone 8.1

Besturingssystemen:

  • Apple OSX/macOS: vanaf versie 10.9
  • Microsoft Windows: vanaf versie 7

Klik hier voor een uitgebreid overzicht van diverse browsers en de bijbehorende TLS ondersteuning.

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van deze informatie vragen? Stuur dan een bericht naar support@allsolutions.nl


Gepubliceerd op 10 oktober 2018 12:00

Deel deze informatie per e-mail

Doorsturen



Andere interessante artikelen