Wat doe je als een klant het beste van twee werelden wil hebben? Dan koppel je die werelden en zorg je dat ze naadloos op elkaar aansluiten. Dat is sinds vorig jaar mogelijk met de REST-API van AllSolutions. Implementatiepartner NIO creëerde met de REST-API een koppeling tussen het nieuwe e-commerceplatform van Cedin en de kernprocessen van AllSolutions. Werner Laicht, strategisch adviseur bij NIO, deelde zijn ervaringen over de REST-API tijdens de AllUser in mei jl.
DOOR: WERNER LAICHT
NIO
Cedin is een gezamenlijke klant van AllSolutions en NIO, die zich specialiseert in innovaties voor jeugdzorg en onderwijs. De educatieve uitgeverij Eduforce is een van de onderdelen van de organisatie. Eduforce maakte tot voor kort nog gebruik van een oude website met een catalogus waar klanten onderwijsmaterialen voor het basisonderwijs konden kopen. Om de groeiambities kracht bij te zetten, was Cedin op zoek naar een e-commerceplatform waarbij de klant meer controle heeft over zijn aankopen. Klanten moesten meer inzicht krijgen in bestellingen, de status van leveringen en de bestelhistorie.
De keuze viel op Magento als e-commerceplatform. De directie stelde echter de voorwaarde dat de kernprocessen in AllSolutions overeind moesten blijven. Daarom was het noodzakelijk om de databases te koppelen. Dat was mogelijk omdat AllSolutions recent de REST-API lanceerde waarmee ze een open platform creëren. Je kunt zo verschillende applicaties en informatiestromen koppelen aan de software van AllSolutions. Je hoeft de kernprocessen dus niet aan te passen, maar eigenlijk alleen twee databases te koppelen. Dat sloot perfect aan bij de vraag van Cedin.
Vooraf definieerden we welke informatie Eduforce wilde uitwisselen tussen AllSolutions en het e-commerceplatform. Vervolgens ontwikkelden we de koppeling. In een vrije korte cyclus hadden we al een eerste prototype, mede dankzij de heldere documentatie van AllSolutions. Uiteraard liepen we wel tegen dingen aan, maar die plooien werden vrij soepel gladgestreken. Wat ik een groot voordeel van de samenwerking vond, was dat AllSolutions voortdurend de kernprocessen bewaakt. Als er iets is dat niet strookt met de processen van AllSolutions, geven ze dat ook direct aan.
Dankzij de koppeling tussen AllSolutions en het e-commerceplatform werkt Eduforce nu met actuele, betrouwbare en accurate data. Actuele prijzen en voorraden worden vanuit AllSolutions bijgewerkt in het e-commerceplatform. Orders worden volledig automatisch verwerkt. Voorheen moest de financiële administratie orders handmatig invoeren in AllSolutions. Nu maakt de klant automatisch een order aan als hij iets bestelt. Die order komt vervolgens direct in AllSolutions terecht.
Eduforce beschikt nu over twee platformen die naadloos op elkaar aansluiten en groei stimuleren. Ze verwerken bestellingen sneller en kunnen hun klanten actuele aanbiedingen doen. Het werkt zo goed dat Cedin nu ook kijkt naar andere informatiestromen in de organisatie die ze kunnen koppelen aan AllSolutions. Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt, want door databases te koppelen hoef je data slechts eenmalig in te voeren en laat je de data werken in je organisatie.
Ben je benieuwd hoe jouw organisatie kan profiteren van de flexibele REST-API van AllSolutions? Lees dan ook de blog ‘De kracht van een open platform’ of neem contact op met AllSolutions via 0348-430110.