“Een mooie oplossing is passend voor ons, maar ook toepasbaar voor anderen”

Eric Teuling
ICT-manager van Ricardo

Ricardo Ricardo

1. Uitdaging

Ricardo Rail is een gespecialiseerd consultancybureau voor de spoorweg-branche. Zij adviseren onder meer op het vlak van materieel, infrastructuur en onderhoud, en zijn daarin een topspeler in Europa. De relatie met AllSolutions gaat heel ver terug en is mede daardoor zeer sterk. De geschiedenis van het bedrijf dat nu Ricardo Rail heet, begint bij de NS. In 1999 kreeg de bestaande afdeling nieuwbouw materieel een zelfstandige positie binnen de Nederlandse Spoorwegen om ook adviesdiensten te kunnen leveren aan andere bedrijven in de rail business. 

In 2006 nam Lloyd’s Register dat over en sinds juli 2015 is het onderdeel geworden van Ricardo met het Nederlandse kantoor in Utrecht. Door de jaren heen heeft Ricardo Rail een aantal ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Het bedrijf is nu compleet anders georganiseerd dan toen het nog onderdeel was van de NS. “We hebben steeds op de juiste momenten kunnen inspelen op nieuwe kansen in de markt”, vertelt Eric Teuling, ICT manager bij Ricardo Rail. “Door de jaren heen hebben we altijd goed contact gehouden met AllSolutions. Zij kennen ons en ons bedrijf daardoor heel goed. We komen als dat nodig is snel tot een gezamenlijke aanpak om op een slimme manier te werk te gaan.”

2. Oplossing

In 2003, toen nog als zelfstandig onderdeel van de NS, nam het bedrijf AllSolutions in de arm als IT-partner. De eerste implementatie draaide nog op een eigen server en in eigen beheer. Inmiddels maakt Ricardo Rail al ruim vijf jaar gebruik van de SaaS-oplossing; volledig in de cloud en onderhouden door AllSolutions.

Gebruikte modules

3. Resultaat

Teuling: “Het systeem van AllSolutions ondersteunt ons complete offertetraject. We houden perfect zicht op onze processen, van de eerste klantvraag tot de basisgegevens en de calculatie. Vervolgens start de projectregistratie die we ook in AllSolutions onderbrengen. In het systeem zetten we bijvoorbeeld mijlpalen en houden we de kosten en opbrengsten bij. Voor onszelf én voor de klant, maken we in een handomdraai voortgangsrapportages.” Ricardo Rail gebruikt AllSolutions om elk type gebruiker, zoals een manager, projectleider of consultant, specifieke functionaliteiten te bieden die bij die rol passen. “Iemand die vooral uitvoerend bezig is, wil goed zicht houden op zijn eigen projecten, budget en uren”, licht Ed Lammes,  consultant van AllSolutions toe. “Een projectleider of manager heeft behoefte aan een helder dashboard met goed zicht op de algehele voortgang en kosten en baten. In AllSolutions is een persoonlijk dashboard eenvoudig samen te stellen.”

Ricardo Rail gaat op korte termijn aan de slag met klantportalen. “Onze rapportages en facturen willen we dan via het portaal aanbieden”, vertelt Teuling. “Daarnaast zijn we nu aan het kijken of we in- en verkoopfacturen nóg meer kunnen digitaliseren. Nu al wordt alles ingescand, maar dat gebeurt wel nog handmatig. Dat willen we verder automatiseren. Met behulp van OCR (karakterherkenning) komen gegevens dan automatisch in ons systeem. We hebben er alle vertrouwen in dat AllSolutions ons daarin de ondersteuning biedt die we nodig hebben.

Andere organisaties die succesvol zijn met AllSolutions

FNV Veiligheid

Onder de vlag van FNV Veiligheid opereren drie zelfstandige bonden.

“AllSolutions heeft veel geduld en begrip getoond voor ons veranderingsproces”

BonoTraffics

BonoTraffics bv is een specialistisch en innovatief verkeerskundig adviesbureau.

“Een juist beheer van onze projecten is cruciaal voor ons. Met AllSolutions hebben we nu veel meer grip op onze projecten. “

Het Zwarte Corps

HZC is een stabiele organisatie met zo’n 11.500 leden, vijf rayons, en 21 actieve afdelingen.

"Leden kunnen via mijn HZC zelf informatie raadplegen, gegevens muteren en zich online inschrijven."

Advies op maat?

Voor huidige klanten betekent werken met AllSolutions bijvoorbeeld meer inzicht in uren, productiviteit en efficiency. Klanten geven aan slagvaardiger te zijn, waardoor ze een verbeterde service kunnen bieden aan hun klanten. Als u graag wil weten hoe AllSolutions u verder kan helpen om succesvoller te zijn of om efficiënter te werken, dan gaan wij graag met u in gesprek. 

of bel 0348 - 43 01 10