Kraanmachinisten Peinemann hebben een nieuw maatje: een smartphone-app

We wilden het onze kraanmachinisten makkelijker maken. Dus minder papierwerk, minder gedoe, minder onduidelijkheid. Samen met AllSolutions en app developer Sharewire ontwikkelden we een mobiele app die daar een belangrijke bijdrage aan levert.

DOOR: BAS QUISPEL
IT manager Peinemann

Tijdens de AllUser, de dag voor klanten van AllSolutions op 19 mei 2017, vertelde ik over de unieke app die het werk van onze kraanmachinisten voortaan een stuk eenvoudiger maakt. In dit blog vertel ik meer over de achtergrond van deze mobiele app.


Weg met die papierstroom
De belangrijkste reden voor ons om een mobiele app te ontwikkelen, was om het onze kraanmachinisten makkelijker te maken. Bij Peinemann Kranen BV werken ongeveer honderd mensen die op één werkdag vaak op meerdere locaties aan de slag gaan.Voor elke klus hadden zij voorheen een papieren opdrachtbeschrijving die ze na de werkzaamheden lieten aftekenen door de opdrachtgever. Aan het eind van de dag verstuurden ze die papieren – soms vanuit het buitenland – via de post naar kantoor om de facturering te verzorgen. Die papierstroom, daar wilden we vanaf.

Digitaliseren én vereenvoudigen
Gebruiksvriendelijkheid stond voor ons voorop. Een risico van dit soort trajecten waarbij de manier van werken ingrijpend verandert, is dat het er onbedoeld juist omslachtiger van wordt. Daarom hebben we gekozen voor een smartphone-app zonder ingewikkelde inlogprocedures, met eenvoudige schermen en een gebruiksvriendelijke interface. Bovendien wilden we dat de app realtime in verbinding zou staan met ons ERP-systeem. Daarmee beschikken de kraanmachinisten altijd over up-to-date informatie. En onze planning kan dan direct actie ondernemen als klussen uitlopen of juist sneller zijn afgerond dan verwacht. Als er even geen internetverbinding is, blijft de app overigens gewoon functioneren. Zodra er weer verbinding is, synchroniseert de data alsnog.

Samenwerken = vertrouwen
De ontwikkeling van deze app was als een soort ontdekkingsreis. Zowel voor AllSolutions, app developer Sharewire als voor onszelf. Er lag geen basis om op voort te borduren, elke stap moesten we zelf zetten. Om goed te kunnen samenwerken is vertrouwen ontzettend belangrijk. Wij werken al jarenlang samen met AllSolutions en zij brachten ons in contact met app developer Sharewire. Bij de kennismaking klikte het meteen en het portfolio van Sharewire is indrukwekkend. Met klanten als booking.com en bioscoop Pathé gingen we de samenwerking met Sharewire vol vertrouwen aan.

Meer dan een uren-app
De app biedt onze kraanmachinisten vanaf de start tot het eind van de werkdag ondersteuning. Het is een onmisbaar ‘maatje’ dat alle benodigde informatie bij de hand heeft. ’s Ochtends geeft de app een overzicht van de eerste klus met de aanvangstijd, de locatie, de klant, een contactpersoon, de benodigde kraan en waar die zich bevindt. Voor meer informatie kan de machinist op onderdelen doorklikken. Bijvoorbeeld voor specifieke voorschriften die gelden op een locatie, werktekeningen of een link naar de juiste route via de navigatiesoftware van de telefoon. Zodra de kraanmachinist aan de slag gaat, geeft hij dit aan binnen de app. Zodra het eind van de geplande werktijd in zicht komt, geeft de app een herinnering. Mocht het werk uitlopen dan kan hij dit vanuit de app direct doorgeven aan de planningsafdeling. Als de werkzaamheden zijn afgerond, tekent de opdrachtgever op de smartphone voor akkoord. En omdat die informatie direct in het ERP-systeem staat, kan de facturatie daarmee veel vlotter van start gaan.

Herken je de uitdaging die Peinemann is aangegaan? Ben je benieuwd hoe jouw organisatie kan profiteren van de ervaringen die we hierbij hebben opgedaan? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen.

Gepubliceerd op 26 juni 2017 13:28

Andere interessante blogs