De toekomst van mobile: wie het weet mag het zeggen

Technologische ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen en dat geldt zeker ook voor mobile. Maar dat wil niet zeggen dat je je totaal niet kunt voorbereiden. Juist de voortdurende veranderingen vormen een zekerheid voor je strategie.

DOOR: PIETER SMITS
CEO Sharewire


Tijdens de AllUser klantendag van 17 november 2016 gaf ik een presentatie over de wereld van mobiele apps. Het is een belangrijk onderdeel van de digitalisering: een bedrijf als Booking.com krijgt meer boekingen via de app dan via de website. Samen met AllSolutions ontwikkelden we een uren-app voor Peinemann. Een goed voorbeeld van samenwerking waaruit onze gedeelde visie blijkt. Namelijk dat samenwerking met partners belangrijkers is dan ooit!

Toekomst van apps
De toekomst van mobile is heel moeilijk te voorspellen. Technologische ontwikkelingen in bredere zin, nemen vaak totaal onverwachtse wendingen. Veel mensen waren sceptisch over de iPad; te groot voor een telefoon, te klein voor een laptop. Inmiddels zijn we 300 miljoen verkochte iPads verder. Van de Apple Watch waren de verwachtingen hoog gespannen maar die doelgroep bleek toch kleiner dan gehoopt. Ook voor het bouwen van mobiele apps geldt dat ontwikkelingen een enorme vlucht kunnen nemen. Zo wint het bouwen van webapplicaties in HTML5 razendsnel terrein. Maar vooralsnog hebben de meeste developers toch een voorkeur voor native apps (dus volledig gebouwd voor het platform waarop ze draaien zoals iOS of Android). Native apps bieden een superieure gebruikservaring en zijn dankzij de strenge eisen die de appstores van Google en Apple stellen zeer veilig en stabiel.

4 belangrijke ontwikkelingen
Zeker voor mobile, maar in feite voor elke branche, zullen een aantal ontwikkelingen bepalend zijn.

1. IoT en Smart Home Tech spelen nu al een grote rol voor ontwikkelaars van mobile apps en dat zal alleen maar toenemen.
2. Augmented Reality en Virtual Reality (VR) hebben tot nu toe nog niet de doorbraak gehad die sommigen verwachtten. In games begint VR wel op te komen. En nu Apple zich nadrukkelijk met Augmented Reality bezighoudt, zou dat wel eens een nieuwe impuls kunnen geven aan deze ontwikkeling.
3. Machine Learning en Artificial Intelligence zijn samen dé trend van het moment in de ontwikkeling van software. Waar deze trend precies gaat eindigen weet nog niemand.
4. Smart watches en wearables hebben hun plek nog niet echt weten te veroveren. Toch denk ik dat er op het gebied van veiligheid (locatiegegevens) een flinke markt voor is. Zeker als wearables los van je smartphone kunnen werken.

Voorbereid op het onvoorspelbare
Met Sharewire bevinden we ons dus in een spannende markt. Juist doordat technologische ontwikkelingen lastig zijn te voorspellen, zien wij de kracht van koppelingen met andere systemen. Wie direct van nieuwe technologieën wil profiteren, moet het anderen zo eenvoudig mogelijk maken om aan te haken. AllSolutions heeft dat ook goed begrepen en speelt daarop in met een open platform voorzien van degelijke API’s.

De toekomst van mobile? Ik zou het niet durven zeggen. Maar ik denk dat steeds meer bedrijven in gaan zien dat het effectiever is om gebruik te maken van de specialistische kennis van anderen dan om te proberen alles zelf te doen. Voorbereid zijn op de toekomst betekent voorbereid zijn op samenwerking.

Gepubliceerd op 21 april 2017 10:09

Andere interessante blogs