Alle (basis)vragen over cloud beantwoord

De cloud is hot. Maar wat bedoelen we nu precies als we het hebben over cloudoplossingen? Is het allemaal wel veilig? En wat kost het om ‘naar de cloud te gaan’? Het zijn zomaar wat vragen die ik regelmatig gesteld krijg. Vandaar dat ik de komende tijd, in een serie blogs, meer inzicht probeer te geven in de simpele – maar veelomvattende – vraag: wat is cloud?


DOOR: DION VAN BLADEL

AllSolutions


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: kort gezegd betekent het gebruik van cloudsoftware dat die software niet geïnstalleerd is op jouw pc of laptop maar op een server. Ook al je bestanden zijn hier opgeslagen. Deze server is via internet toegankelijk. Je hebt dus alleen maar een browser nodig (zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari) en een internetverbinding. Een cloudaanbieder beschikt over een hosting centrum. Dat is de plek waar de servers zijn ondergebracht. Specialisten zorgen voor het technisch beheer en onderhoud van dit hosting centrum. Je hoeft dus zelf niet te investeren in een uitgebreide infrastructuur en technisch personeel.

Device-onafhankelijk
Omdat je via een browser werkt, ben je niet gebonden aan één computer om mee te werken. Sterker nog, je kunt met elk apparaat met internettoegang (pc, laptop, tablet, smartphone en zelfs smartwatch) inloggen op jouw werkomgeving. Het venster van je browser is niets meer dan een doorgeefluik van jouw bureaublad met de bestanden en programma’s zoals je dat gewend bent van de ‘gewone’ computer. Maar de rekenkracht die nodig is om jouw bewerkingen te doen en de software waarmee je dat doet staat allemaal ‘in de cloud’.

On-premise

De tegenhanger van de cloud heet een on-premise installatie. Grotere bedrijven maken in de meeste gevallen ook in dat geval wel gebruik van een server, maar die staat dan bijvoorbeeld gewoon in de kelder van het kantoor. En op die server kun je meestal niet (of niet goed) via internet inloggen. Dat kan alleen vanaf je werkplek op kantoor of via extra software die een “veilige verbinding” legt met de server op kantoor. Voor deze oplossing moet vaak extra software geïnstalleerd worden op je pc of laptop. Je bent daarmee dus niet volledig onafhankelijk van je werkplek. Het opstarten en verbinding maken met de kantoorserver verloopt bovendien niet altijd even vlot.


Software as a Service

Cloudsoftware is iets anders dan via internet inloggen op een bestaand systeem. Dat laatste wordt wel webenabled genoemd. Maar dat soort oplossingen zijn niet geschikt om complexe software te ondersteunen. Daarvoor heb je een SaaS-leverancier nodig. Software as a Service houdt in dat de software speciaal gebouwd is om op vanaf elke locatie te gebruiken. Je leverancier zorgt voor de updates en onderhoudt de servers. Bij de meeste SaaS-leveranciers zijn je maandelijkse kosten afhankelijk van je gebruik. Je betaalt dan bijvoorbeeld voor het aantal mensen dat (per maand) gebruikmaakt van de software. Bij AllSolutions is ook de software zelf in losse modules beschikbaar. Je bepaalt dan zelf of je onderdelen als CRM, Finance, Urenregistratie en Projectmanagement wel of niet gebruikt. En daarmee ook of je er wel of niet voor betaalt.


Is dat allemaal wel veilig?

Veiligheid is een belangrijk thema voor organisaties die overwegen om over te stappen op cloudoplossingen. En ook voor bedrijven die al in de cloud werken, blijft het natuurlijk belangrijk om de veiligheid van gegevens te waarborgen. Het is ook goed om eerlijk te zijn over wat we onder die veiligheid verstaan. Wist je bijvoorbeeld dat het gebruik van e-mail zo ongeveer de onveiligste manier van communiceren is? Toch versturen organisaties en bedrijven dagelijks allerlei gegevens en bestanden op die manier de wereld in!

Daarmee wil ik het veiligheidsvraagstuk niet bagatelliseren, maar het is goed om ook stil te staan bij andere veiligheidsrisico’s. Bijvoorbeeld het gebruik van zeer eenvoudige wachtwoorden (op een geel memoblaadje rechtsboven op het scherm) of gestolen laptops met daarop vertrouwelijke bestanden. Overigens is het wat dat betreft fijn als je bestanden in de cloud staan in plaats van op de laptop zelf. Over het niveau van de databeveiliging, de zogeheten uptime (tijd dat het systeem probleemloos moet draaien) en de consequenties als daaraan niet voldaan wordt, maak je afspraken in een Service Level Agreement (SLA).


Omdat veiligheid zo’n cruciaal thema is, besteed ik daar in een volgend blog nog uitgebreid aandacht aan. Overigens schreef Paul Ankersmid van IPA Kwaliteitsmanagement onlangs ook een boeiend blog over dit thema.


De komende tijd verschijnen op deze plek regelmatig blogs waarin ik veelgestelde vragen over cloud probeer te beantwoorden. Heb je zelf vragen? Stel ze me gerust. Wie weet is het ook voor anderen interessant, dan neem ik het natuurlijk mee in deze blogserie!


Dion van Bladel

d.vanbladel@allsolutions.nl


Gepubliceerd op 25 augustus 2016 16:53

Andere interessante blogs